Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych

Złożyłeś lub wysłałeś wniosek do urzędu? Chcesz szybko dowiedzieć się, czy Twoja sprawa została zrealizowana? Co zrobić, by dołączyć do Rejestru Danych Kontaktowych?

Pamiętaj, przekazanie danych do rejestru jest dobrowolne.  Przekazujesz swoje dane kontaktowe: numer telefonu lub adres e-mail lub oba. Sam decydujesz, które dane podajesz i jak długo będą one przechowywane w rejestrze. Możesz je w każdej chwili zmienić lub usunąć.

Czym jest RDK?

Rejestr Danych Kontaktowych to baza, dzięki której masz pewność, że administracja publiczna ma dostęp do Twoich aktualnych danych kontaktowych. Po co administracji Twoje dane kontaktowe? Pozwalają na szybki i skuteczny kontakt z Tobą, by powiadomić Cię o:

  • dokumentach gotowych do odbioru,
  • rozpatrzeniu złożonych wniosków,
  • potrzebie uzupełnienia dokumentów lub informacji w Twoich sprawach, prowadzonych w urzędach.

Pamiętaj! RDK nie będzie używane do rozsyłania informacji marketingowych ani reklam, ale wyłącznie do informowania o sprawach bezpośrednio dotyczących Ciebie. Twoje dane w RDK są bezpieczne. Dostęp do nich mają tylko administracja publiczna i podmioty realizujące zadania publiczne.

Dane kontaktowe przekazane do RDK w każdej chwili możesz zmienić albo usunąć. Samodzielnie decydujesz czy udostępniasz numer telefonu komórkowego czy adres e-mail lub oba.

Kto może skorzystać?

Każdy, kto:

  • ma numer PESEL,
  • jest osobą pełnoletnią.

Co musisz przygotować:

wniosek o dodanie do RDK – pobierz i wypełnij. Wniosek dostaniesz też w urzędzie.
Wniosek możesz również złożyć na dowolnym formularzu urzędowym, który zawiera sekcję RDK,

  • dowód osobisty lub paszport,
  • telefon komórkowy  – jeśli potwierdzasz dane w RDK przy urzędniku. Dostaniesz na niego SMS-a. Jeśli będziesz chciał potwierdzić także adres e-mail, potrzebny Ci będzie również dostęp do konta pocztowego.

Co musisz zrobić:

  1. Złóż wniosek w urzędzie o dodanie, zmianę lub usunięcie swoich danych kontaktowych.
  2. Potwierdź swoją tożsamość – pokaż urzędnikowi swój dowód osobisty lub paszport.
  3. Przekaż urzędnikowi swoje dane kontaktowe – numer telefonu komórkowego i/lub adres email.
  4. Potwierdź dane kontaktowe, które wprowadził urzędnik, czyli podaj mu kody otrzymane w SMS-ie lub e-mailu. Możesz to zrobić również online. Wtedy skorzystaj z usługi  Potwierdź swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK).

 

Kiedy składasz wniosek:

W godzinach pracy urzędu.

Gdzie składasz wniosek:

W dowolnym urzędzie gminy lub w innym urzędzie, który ma dostęp do RDK – niezależnie od miejsca zameldowania.

Ile zapłacisz:

Usługa jest bezpłatna.

Ile będziesz czekać:

  • Jeśli wpisujesz lub zmieniasz dane kontaktowe – będą one dostępne w RDK od razu po ich potwierdzeniu kodem.
  • Jeśli usuwasz dane – zostaną one usunięte natychmiast. Nie musisz ich potwierdzać (nie dostaniesz żadnego kodu potwierdzającego).

Możesz również złożyć wniosek przez Internet:
Jeśli chcesz skorzystać z RDK przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego lub e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość.
Jeśli chcesz zalogować się e-dowodem – potrzebujesz skrzynki ePUAP.