Prostowanie i uzupełnianie aktów stanu cywilnego
Co zrobić, gdy nie zgadzają się akty stanu cywilnego? Możesz sprostować lub uzupełnić dane w dokumemtach. Sprawdź, jak to zrobić.
MIEJSCE I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Gdzie się udać?
Urząd Stanu Cywilnego w Iłowej
ul. Żeromskiego 25
pokój nr 1
tel. 68 368 14 16
poniedziałek: 8.00 – 16.00
wtorek – piątek: 7.30 – 15.30
Kto może wystąpić z wnioskiem?
- osoba, której akt dotyczy lub jej przedstawiciel ustawowy
- inna osoba, która ma w tym interes prawny
- prokurator
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Wnioski załatwiane są niezwłocznie.
Jeżeli załatwienie sprawy wymaga postępowania wyjaśniającego, to wniosek załtwiany jest nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia podania.
DOKUMENTY
- wniosek o sprostowanie/uzupełnienie aktu stanu cywilnego
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej
- jeżeli wnioskujesz o uzupełnienie aktu stanu cywilnego na podstawie materiałów archiwalnych, do wniosku powinieneś załączyć uwierzytelniony odpis lub wypis, lub uwierzytelnioną przez właściwy organ reprodukcję tych materiałów
- w zależności od okoliczności sprawy możesz zostać poproszony o przedłożenie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego lub innego dokument zagraniczny potwierdzającego stan cywilny.
OPŁATY
za odpis zupełny aktu stanu cywilnego wydany w wyniku sprostowania lub uzupełnienia dokonanego na wniosek – 39 zł
Opłatę można uiścić przelewem na konto urzędu: Bank Spółdzielczy w Iłowej, nr konta 29 9658 006 000 1443 2006 0003.
T
RYB ODWOŁAWCZY
Tryb odwoławczy występuje tylko w przypadku wydania decyzji o odmowie wydania odpisu aktu stanu cywilnego. Odwołanie wnosi się do Wojewody Lubuskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Kierownika USC, który wydał decyzję.
Podstawa prawna
Art. 35 lub 37 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r., poz. 1741 ze zm.).