Referat Spraw Społecznych i Cywilnych
Kierownik – Magdalena Muzika, tel. 68 368 14 16
Małgorzata Szulc, tel. 68 368 14 10
Bogusław Specht, tel. 68 368 14 05
Do zadań Referatu Spraw Społecznych i Cywilnych należy:
- ewidencja ludności:
– zameldowania i wymeldowania na pobyt stały i czasowy,
– wydawanie zaświadczeń o zameldowaniu,
– przyjmowanie zgłoszeń wyjazdu za granicę na pobyt czasowy ponad 2 miesiące,
– orzekanie w sprawach zameldowania i wymeldowania;
– wydawanie i obsługa dowodów osobistych;
– udostępnianie danych w trybie jednostkowym z dowodów osobistych,
– prowadzenia całości zagadnień związanych z realizacją ustawy o repatriantach,
– prowadzenie rejestrów stałych mieszkańców Gminy w formie indywidualnych kart KOM,
– prowadzenie kartoteki pobytów czasowych ponad 3 m-ce,
– współpraca z Systemów Rejestrów Państwowych (PESEL),
– występowanie z wnioskami o nadanie nr ewidencyjnego PESEL w przypadku transkrypcji aktu urodzenia obywatela polskiego i przy zameldowaniu cudzoziemca,
– występowanie z wnioskami wymianę lub skreślenie nr ewidencyjnego PESEL,
– udzielanie informacji adresowych – udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i z rejestru zamieszkania cudzoziemców,
– udzielanie właściwym dyrektorom szkół informacji o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci w wieku szkolnym,
– współpraca z Urzędami Gmin, Urzędami Stanu Cywilnego, organami policji w zakresie ruchu ludności i przestrzegania dyscypliny meldunkowej,
– wydawanie zezwoleń na prowadzenie zbiórek publicznych oraz organizację imprez masowych, przyjmowanie zgłoszeń o imprezach rekreacyjnych,
– zadania wynikające z przygotowania i przeprowadzania wyborów: Prezydenta RP, do Sejmu i Senatu RP, do Rady Gminy, Rady Powiatu, Sejmiku Wojewódzkiego, Referendów, wyborów sołtysów i rad sołeckich w Gminnie, a w szczególności:
– prowadzenie i aktualizacja stałego rejestru wyborców Gminy,
– sporządzanie i aktualizacja spisów wyborców,
– składanie meldunków do Krajowego Biura Wyborczego – Delegatury Wyborczej w Zielonej Górze odnośnie uprawnionych do głosowania,
– przyjmowanie wniosków o wpisanie do rejestru wyborców,
– wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania,
– wydawanie spisów do Obwodowych Komisji Wyborczych i Sołeckich Komisji Wyborczych, - w zakresie obrony cywilnej, spraw obronnych i zarządzania kryzysowego:
– przygotowywanie ludności i mienia komunalnego na wypadek wojny, wykonywanie innych zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony określonych w ustawach,
– organizowanie wykonywania przez jednostki organizacyjne Gminy zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony, w tym ustalanie zadań szczegółowych oraz trybu ich realizacji,
– uwzględnianie postulatów dotyczących potrzeb Sił Zbrojnych i obrony cywilnej przekazywanych przez organy wojskowe upoważnione przez Ministra Obrony Narodowej lub organy obrony cywilnej,
– czynności związane z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony oraz współdziałanie w tych sprawach z organami wojskowymi,
– tworzenie formacji cywilnej,
– planowanie działalności w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej,
– sporządzenie oceny stanu przygotowania obrony cywilnej oraz podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań obrony cywilnej,
– opracowywanie projektów planów obrony cywilnej Gminy,
– organizowanie szkoleń i ćwiczeń obrony cywilnej oraz szkolenie ludności w zakresie powszechnej samoobrony, a także udzielanie pomocy w realizacji przysposobienia obronnego młodzieży szkolnej,
– przygotowywanie i zapewnianie działania systemu powszechnego ostrzegania i alarmowania oraz systemu wykrywania skażeń,
– organizowanie realizacji przedsięwzięć zwiększających stopień ochrony zakładów pracy oraz obiektów i urządzeń użyteczności publicznej przed działaniem środków rażenia, - współpraca z zakładami opieki zdrowotnej w zakresie udzielania pomocy ludności poszkodowanej,
– planowanie i realizacja wydatków na zadania obrony cywilnej,
– wykonywanie innych zadań określonych w przepisach, a w szczególności przez Szefa Obrony Cywilnej,
– prowadzenie magazynu OC,
– realizacja świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony kraju,
– prowadzenie spraw dotyczących akcji kurierskiej. - zakres spraw dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, a w tym ochrony przeciwpożarowej i ochrony przeciwpowodziowej,
– wykonywanie zadań z zakresu edukacji publicznej:
– prowadzenie spraw związanych z kształtowaniem sieci szkół, przedszkoli na terenie Gminy (zakładanie, przekształcanie – likwidacja),
– nadzór na prawidłowym sporządzaniem projektów organizacyjnych przedszkola, szkół podstawowych i gimnazjów,
– zapewnienie warunków organizacyjnych i finansowych do pełnej realizacji programów nauczania i innych zadań statutowych jednostek oświatowych w Gminie,
– tworzenie warunków materialnych dla prawidłowego funkcjonowania jednostek oświatowych w tym nadzór i kontrola realizacji godzin ponadwymiarowych oraz przyznanych środków na zajęcia pozalekcyjne,
– nadzór na organizacją dowozów uczniów,
– współpraca z komisją merytoryczną Rady, związkami zawodowymi pracowników oświaty oraz organizacjami i instytucjami działającymi w sferze oświaty,
– współpraca z kuratorium oświaty,
– organizowanie narad z dyrektorami jednostek oświatowych,
– przygotowywanie sprawozdań, analiz, ocen z zakresu oświaty,
– przygotowywanie i organizowanie konkursów na stanowiska dyrektorów jednostek oświatowych gminy oraz prowadzenie spraw dotyczących przedłużania powierzenia stanowiska dyrektora, - przygotowywanie i opracowywanie projektów uchwał Rady i zarządzeń Burmistrza w sprawach dot. oświaty,
- opracowywanie sprawozdawczości zbiorczej z działalności oświatowej,
- prowadzenie ewidencji realizacji obowiązku szkolnego,
- prowadzenie spraw związanych z uzyskiwaniem przez nauczycieli stopni awansu zawodowego, w tym wydawanie decyzji dot. uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego,
- przeprowadzanie przetargów na realizacje zadań dot. oświaty,
- refundacja pracodawcom kosztów kształcenia pracowników młodocianych,
- realizacja innych zadań wynikających z przepisów prawa oświatowego oraz innych zleconych przez Burmistrza lub Sekretarza.
- wykonywanie zadań z zakresu kultury:
- ochrona dziedzictwa kultury,
- organizacja, tworzenie, likwidacja placówek kultury,
- prowadzenie rejestru instytucji kultury i nadzór nad ich działalnością,
- przygotowywanie i organizowanie konkursów na stanowiska dyrektorów instytucji kultury,
- prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem nagród twórcom i animatorom kultury,
- koordynowanie współpracy pomiędzy instytucjami kultury na terenie Gminy,
- wykonywanie czynności nadzorczych w imieniu Burmistrza w stosunku do instytucji kultury, w tym dokonywanie oceny funkcjonowania placówek oraz wnioskowanie o nagrody i wyróżnienia dla dyrektorów placówek,
- wykonywanie zadań z zakresu ochrony zdrowia:
- współdziałanie z publicznymi i niepublicznymi zakładami opieki zdrowotnej przy planowaniu rozwoju sieci placówek służby zdrowia oraz funkcjonowanie szkolnej służby zdrowia,
- nadzór nad funkcjonowaniem struktur służby zdrowia w Gminie i podejmowanie działań dla poprawy dostępności do świadczeń medycznych dla mieszkańców,
- wykonywanie zadań z zakresu sportu i rekreacji:
- współpraca z klubami sportowymi i stowarzyszeniami działającymi na terenie Gminy (w tym nadzór i kontrola zgodności wydatkowania przekazanych przez Gminę środków z zadaniami zawartymi w umowach i porozumieniach),
- propagowanie, planowanie oraz koordynowanie wszystkich form kultury fizycznej, sportu kwalifikowanego, masowego jak również współdziałanie w rozwoju wychowania fizycznego dzieci i młodzieży w szkole,
- koordynowanie, inicjowanie pomocy w organizowaniu masowych imprez sportowych oraz rozwijaniu różnorodnych form rekreacji,
- współdziałanie z organami i stowarzyszeniami w zakresie wychowania fizycznego i zdrowotnego, rehabilitacji, turystyki i wypoczynku,
- opracowywanie kalendarza imprez sportowych, turystycznych i rekreacyjnych,
- prowadzenie całości spraw związanych ze współpracą Gminy z organizacjami pozarządowymi, w tym opracowywanie projektów rocznych planów współpracy,
- wykonywanie zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy,
- prowadzenie spraw dotyczących Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- prowadzenie nadzoru nad placówkami oświatowymi oraz Ośrodkiem Pomocy Społecznej.