Środowisko i gospodarka odpadami / Decyzja na usunięcie drzew i krzewów
Decyzja na usuwanie drzew lub krzewów
Jeżeli chcesz usunąć drzewa lub krzewy, to musisz na to uzyskać zezwolenie. Nawet jeśli dotyczy to Twojej własnej działki. Taki dokument załatwisz w naszym urzędzie.
MIEJSCE I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Gdzie się udać?
Referat Ochrony Środowiska i Planowania Przestrzennego
ul. Żeromskiego 25
pokój nr 1
tel. 68 368 14 11
poniedziałek: 8.00 – 16.00
wtorek – piątek: 7.30 – 15.30
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
- w ciągu 30 dni od złożenia wniosku
- w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej do 2 miesięcy.
Wymagane dokumenty
ZGŁOSZENIE
Właściciel (osoba fizyczna) usuwając drzewo na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej dokonuje zgłoszenia.
Zgłoszenie jest wymagane, gdy obwód pnia na wysokości 5 cm przekracza:
- a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Zgłoszenie musi zawierać:
- a) imię i nazwisko wnioskodawcy,
- b) oznaczenie nieruchomości, z której ma być usunięte drzewo,
- c) rysunek lub mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
ZEZWOLENIE
(działalność gospodarcza, instytucje, spółdzielnie/wspólnoty mieszkaniowe )
Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać:
1) imię, nazwisko (nazwę) i adres posiadacza oraz właściciela nieruchomości, albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r – Kodeks cywilny;
2) oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością, albo oświadczenie
o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r – Kodeks cywilny;
3) zgoda właściciela nieruchomości, jeżeli jest wymagana lub oświadczenie o udostępnieniu informacji o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów przez spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mieszkaniowe;
4) nazwę gatunku drzewa lub krzewu;
5) obwód pnia drzewa mierzonego na wys. 130 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:
- a) posiada kilka pni – obwód każdego z tych pni,
- b) nie posiada pni – obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;
6) wielkość powierzchni z której zostaną usunięte krzewy [m2],
7) miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu;
8) rysunek lub mapa albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą prawo budowlane, określające usytuowanie drzew lub krzewów w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości;
9) projekt planu nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska lub przesadzenia drzewa lub krzewu – jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania (jeśli jest wymagany);
10) decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie;
11) zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 ust. 1 pkt1–4 i 10 oraz w art. 52 ust. 1 pkt 1, 3, 7, 8, 12, 13 i 15, jeżeli zostało wydane.
Zezwolenie nie jest wymagane na usunięcie krzewu lub krzewów rosnących w skupisku
o powierzchni do 25 m2.
Zezwolenie nie jest wymagane na usunięcie drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
- a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
OPŁATY
Procedura bezpłatna
Za pełnomocnictwo – 17 zł.
Opłatę można uiścić na rachunek bankowy urzędu: Bank Spółdzielczy w Iłowej, nr konta 29 9658 006 000 1443 2006 0003.
TRYB ODWOŁAWCZY
Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze za pośrednictwem Burmistrza Iłowej w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Podstawa prawna
Kodeks Postępowania Administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. z 2020 r., poz. 256).
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2020 r., poz. 55).
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U z 2020 poz. 1546).